Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu

Klub Mleczaka

Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu

Klub Mleczaka- Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej dla Przedszkolaków

Grupa „Motylki”w roku szkolnym 2024/2025 przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu  z edukacji zdrowotnej dla przedszkolaków z zakresu higieny jamy ustnej oraz właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych, w tym podstawowych zasad prawidłowego odżywiania się i aktywności ruchowej.

Podczas zajęć omawiano z dziećmi następujące tematy:

  1. „POMOCNIK MLECZAKA”
  2. „KROKODYL ALEKSANDER U DENTYSTY”
  3. „ZDROWE ŚNIADANIE LISICY KAROLINY”
  4. „WALCZYMY Z GANGIEM PRÓCHNICY”
  1. „POMOCNIK MLECZAKA”

Dzieci na początku  zapoznane zostały z  bohaterami programu, tj. Mleczakiem, Krokodylem Aleksandrem i Lisicą Karoliną, którzy towarzyszyli im podczas realizacji zajęć dydaktycznych

W ramach realizacji tematu I : „Myjemy zęby z Mleczakiem” dzieci podczas zajęć wysłuchały krótkiego opowiadania, a następnie udzielały odpowiedzi na temat treści utworu.

Na podstawie planszy edukacyjnej omówiony został rozwój zębów mlecznych.

Dzieci dowiedziały się, że o zęby mleczne należy szczególnie dbać, by były zdrowe i nie zarażały próchnicą zębów stałych. Poznały przy tym prosta rymowankę w formie wierszyka, którą zilustrowały ruchem.

Następnie przy planszy edukacyjnej: „Jak szczotkować zęby?”omówiony został instruktaż prawidłowego mycia zębów, gdzie dzieci próbowały samodzielnie myć ząbki z magicznej szczoteczki, czyli paluszka. Mleczuś przypomniał dzieciom o systematycznej wymianie szczoteczek (najlepiej raz na trzy miesiące) oraz jak często i jak długo powinniśmy szczotkować zęby.

Dzieci brały udział w zabawie ruchowej: „Ząbki mleczne i szczoteczki”. Pod koniec zajęć rozwiązywały karty pracy: „Poprowadź szczoteczkę z pastą do Mleczaka” oraz  wykonywały pracę manualną: „Szczoteczka” z wykorzystaniem plasteliny. Na koniec dzieci zdobyły sprawność Mleczaka, kolorując jeden ząbek na Tablicy Sprawności przy swoim imieniu.

  1. „KROKODYL ALEKSANDER U DENTYSTY”

Do drugiego tematu zajęć: „Idziemy na przegląd zębów z Krokodylem Aleksandrem” dzieci zostały wprowadzone poprzez wysłuchanie krótkiego opowiadania, udzielając odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści. Dzieci opowiadały o swoich doświadczeniach u stomatologa. Zostały zapoznane z narzędziami wykorzystywanymi w pracy lekarza dentysty.

Dowiedziały się, że powinniśmy kontrolować stan zębów, poprzez systematyczne przeglądy u dentysty (najlepiej co 6 miesięcy). Następnie brały udział w zabawie tematycznej: „Przegląd ząbków”, gdzie odgrywały krótkie scenki z udziałem:  „pacjenta” – „stomatologa”. Uczestniczyły w zabawie ruchowej: „Przygody ząbków”, gdzie na podane hasła: „Pora na przegląd”, „Czas na szczotkowanie”, „Uwaga chory ząb!”- reagowały wybierając odpowiedni kolor kartki.

Na utrwalenie wiadomości na temat dbania o zęby oceniały logiczną wartość zdań: „Prawda, czy fałsz?”, poprzez wybranie lub udzielenie  prawidłowej odpowiedzi.

Rozwiązywały kartę pracy: „Zdrowy, czy chory?”, gdzie miały za zadanie ze sobą połączyć biały i czarny ząbek oraz otoczyć kółkiem chore ząbki.

Następnie rozwiązywały kartę pracy: „W gabinecie u dentysty”, gdzie zaznaczały rzeczy , które nie powinny się w nim znaleźć. Na koniec zdobyły sprawność Krokodyla Aleksandra, poprzez pokolorowanie  jednego ząbka na Tablicy Sprawności Mleczaka.

  1. „ZDROWE ŚNIADANIE LISICY KAROLINY”

W zadaniu trzecim dzieci zdobywały sprawność Lisicy Karoliny, która przybliżyła im nawyki zdrowego odżywiania. Podczas zajęć wykorzystano planszę edukacyjną: „Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”, gdzie omawiano poszczególne jej piętra oraz zasady częstotliwości spożywania produktów z danej grupy.

Dzieci poznały zawartość cukru w wybranych produktach spożywczych w przeliczeniu na łyżki podczas omawiania planszy edukacyjnej.

Dowiedziały się o szkodliwości cukru w codziennej diecie i jego szkodliwego wpływu na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Podczas zajęć podkreślono konieczność codziennego picia odpowiedniej ilości wody oraz przestrzegania właściwej higieny rąk, gdzie przy planszy edukacyjnej omawiano instruktaż mycia rąk. Następnie dzieci w praktycznym działaniu wykorzystywały zdobytą wiedzę, myjąc prawidłowo ręce zgodnie z podaną  instrukcją. Rozwiązywały karty pracy: „Piramida Żywienia”, której puste miejsca uzupełniały właściwymi obrazkami z Piramidy Żywienia i Aktywności Ruchowej oraz „Pomagamy Lisicy Karolinie”, gdzie wybierały zdrowe produkty na śniadanie. Na koniec zdobyły sprawność Lisicy Karoliny, poprzez pokolorowanie jednego ząbka na Tablicy Sprawności Mleczaka przy swoim imieniu.

  1. „WALCZYMY Z GANGIEM PRÓCHNICY”

W czwartym zadaniu dzieci wysłuchały krótkiego opowiadania, w którym Mleczak spotyka na swej drodze Gang Próchnicy. Dzieci z krótkiego opowiadania dowiadują się, że pomimo dbania o zęby

mogą one chorować. Wpływ może na to mieć wiele czynników, w tym nieodpowiednia dieta lub zmiana diety na produkty zawierające więcej cukru lub uboga w niektóre witaminy i składniki mineralne, np. wapń. Ale nie tylko. Każde pojawiające się przebarwienie, nadwrażliwość na bodźce: ciepło – zimno powinny stanowić stanowić sygnał alarmowy dla zębów, iż należy jak najszybciej udać się z wizytą do dentysty. Dzieci poprzez tego rodzaju działania edukacyjne  o charakterze profilaktycznym nabywają większej ufności i otwartości na wizyty u lekarza dentysty.

Dzieci na   karcie  pracy: „Leczymy Mleczaka”, którego zaatakował Gang Próchnicy, miały za zadanie „zaplombowanie dziur”poprzez naklejenie na nim białych plomb, by znów Mleczuś był zdrowym ząbkiem. Na koniec dzieci zdobyły sprawność Pogromcy Gangu Próchnicy i pokolorowały jeden ząbek na Tablicy Sprawności Mleczaka przy swoim imieniu.