Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu
Klub Mleczaka- Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej dla Przedszkolaków
Grupa „Motylki”w roku szkolnym 2024/2025 przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu z edukacji zdrowotnej dla przedszkolaków z zakresu higieny jamy ustnej oraz właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych, w tym podstawowych zasad prawidłowego odżywiania się i aktywności ruchowej.
Podczas zajęć omawiano z dziećmi następujące tematy:
- „POMOCNIK MLECZAKA”
- „KROKODYL ALEKSANDER U DENTYSTY”
- „ZDROWE ŚNIADANIE LISICY KAROLINY”
- „WALCZYMY Z GANGIEM PRÓCHNICY”
- „POMOCNIK MLECZAKA”
Dzieci na początku zapoznane zostały z bohaterami programu, tj. Mleczakiem, Krokodylem Aleksandrem i Lisicą Karoliną, którzy towarzyszyli im podczas realizacji zajęć dydaktycznych
W ramach realizacji tematu I : „Myjemy zęby z Mleczakiem” dzieci podczas zajęć wysłuchały krótkiego opowiadania, a następnie udzielały odpowiedzi na temat treści utworu.
Na podstawie planszy edukacyjnej omówiony został rozwój zębów mlecznych.
Dzieci dowiedziały się, że o zęby mleczne należy szczególnie dbać, by były zdrowe i nie zarażały próchnicą zębów stałych. Poznały przy tym prosta rymowankę w formie wierszyka, którą zilustrowały ruchem.
Następnie przy planszy edukacyjnej: „Jak szczotkować zęby?”omówiony został instruktaż prawidłowego mycia zębów, gdzie dzieci próbowały samodzielnie myć ząbki z magicznej szczoteczki, czyli paluszka. Mleczuś przypomniał dzieciom o systematycznej wymianie szczoteczek (najlepiej raz na trzy miesiące) oraz jak często i jak długo powinniśmy szczotkować zęby.
Dzieci brały udział w zabawie ruchowej: „Ząbki mleczne i szczoteczki”. Pod koniec zajęć rozwiązywały karty pracy: „Poprowadź szczoteczkę z pastą do Mleczaka” oraz wykonywały pracę manualną: „Szczoteczka” z wykorzystaniem plasteliny. Na koniec dzieci zdobyły sprawność Mleczaka, kolorując jeden ząbek na Tablicy Sprawności przy swoim imieniu.
- „KROKODYL ALEKSANDER U DENTYSTY”
Do drugiego tematu zajęć: „Idziemy na przegląd zębów z Krokodylem Aleksandrem” dzieci zostały wprowadzone poprzez wysłuchanie krótkiego opowiadania, udzielając odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści. Dzieci opowiadały o swoich doświadczeniach u stomatologa. Zostały zapoznane z narzędziami wykorzystywanymi w pracy lekarza dentysty.
Dowiedziały się, że powinniśmy kontrolować stan zębów, poprzez systematyczne przeglądy u dentysty (najlepiej co 6 miesięcy). Następnie brały udział w zabawie tematycznej: „Przegląd ząbków”, gdzie odgrywały krótkie scenki z udziałem: „pacjenta” – „stomatologa”. Uczestniczyły w zabawie ruchowej: „Przygody ząbków”, gdzie na podane hasła: „Pora na przegląd”, „Czas na szczotkowanie”, „Uwaga chory ząb!”- reagowały wybierając odpowiedni kolor kartki.
Na utrwalenie wiadomości na temat dbania o zęby oceniały logiczną wartość zdań: „Prawda, czy fałsz?”, poprzez wybranie lub udzielenie prawidłowej odpowiedzi.
Rozwiązywały kartę pracy: „Zdrowy, czy chory?”, gdzie miały za zadanie ze sobą połączyć biały i czarny ząbek oraz otoczyć kółkiem chore ząbki.
Następnie rozwiązywały kartę pracy: „W gabinecie u dentysty”, gdzie zaznaczały rzeczy , które nie powinny się w nim znaleźć. Na koniec zdobyły sprawność Krokodyla Aleksandra, poprzez pokolorowanie jednego ząbka na Tablicy Sprawności Mleczaka.
- „ZDROWE ŚNIADANIE LISICY KAROLINY”
W zadaniu trzecim dzieci zdobywały sprawność Lisicy Karoliny, która przybliżyła im nawyki zdrowego odżywiania. Podczas zajęć wykorzystano planszę edukacyjną: „Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”, gdzie omawiano poszczególne jej piętra oraz zasady częstotliwości spożywania produktów z danej grupy.
Dzieci poznały zawartość cukru w wybranych produktach spożywczych w przeliczeniu na łyżki podczas omawiania planszy edukacyjnej.
Dowiedziały się o szkodliwości cukru w codziennej diecie i jego szkodliwego wpływu na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Podczas zajęć podkreślono konieczność codziennego picia odpowiedniej ilości wody oraz przestrzegania właściwej higieny rąk, gdzie przy planszy edukacyjnej omawiano instruktaż mycia rąk. Następnie dzieci w praktycznym działaniu wykorzystywały zdobytą wiedzę, myjąc prawidłowo ręce zgodnie z podaną instrukcją. Rozwiązywały karty pracy: „Piramida Żywienia”, której puste miejsca uzupełniały właściwymi obrazkami z Piramidy Żywienia i Aktywności Ruchowej oraz „Pomagamy Lisicy Karolinie”, gdzie wybierały zdrowe produkty na śniadanie. Na koniec zdobyły sprawność Lisicy Karoliny, poprzez pokolorowanie jednego ząbka na Tablicy Sprawności Mleczaka przy swoim imieniu.
- „WALCZYMY Z GANGIEM PRÓCHNICY”
W czwartym zadaniu dzieci wysłuchały krótkiego opowiadania, w którym Mleczak spotyka na swej drodze Gang Próchnicy. Dzieci z krótkiego opowiadania dowiadują się, że pomimo dbania o zęby
mogą one chorować. Wpływ może na to mieć wiele czynników, w tym nieodpowiednia dieta lub zmiana diety na produkty zawierające więcej cukru lub uboga w niektóre witaminy i składniki mineralne, np. wapń. Ale nie tylko. Każde pojawiające się przebarwienie, nadwrażliwość na bodźce: ciepło – zimno powinny stanowić stanowić sygnał alarmowy dla zębów, iż należy jak najszybciej udać się z wizytą do dentysty. Dzieci poprzez tego rodzaju działania edukacyjne o charakterze profilaktycznym nabywają większej ufności i otwartości na wizyty u lekarza dentysty.
Dzieci na karcie pracy: „Leczymy Mleczaka”, którego zaatakował Gang Próchnicy, miały za zadanie „zaplombowanie dziur”poprzez naklejenie na nim białych plomb, by znów Mleczuś był zdrowym ząbkiem. Na koniec dzieci zdobyły sprawność Pogromcy Gangu Próchnicy i pokolorowały jeden ząbek na Tablicy Sprawności Mleczaka przy swoim imieniu.