Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu

MAMO, TATO WOLĘ WODĘ

Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu

Mamo, tato wolę wodę- Program Ogólnopolski

Ogólnopolski Program Edukacyjny „Mamo, tato, wolę wodę!”  –   program edukacyjny  zainicjowany   w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.  Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.

 

Grupa: „Motylki”w ramach realizacji Ogólnopolskiego Programu: „Mamo, tato-wolę wodę!”- zainicjowanego przez firmę Żywiec Zdrój  pod patronatem Instytutu Matki i Dziecka oraz Instytutu Żywności i Żywienia poznawała zagadnienia związane z wodą i ekologią w obrębie III  bloków tematycznych: Przygody na zdrowie”, „Eko – przygody”, „Przygody blisko natury”.

Dzieci poznały bohaterów programu – Zdrojka i jego przyjaciół: misia-Lesia, wiewiórkę- Basię, jelonka-Janka, wydrę-Wandę, wilka- Olka oraz myszkę -Fiki. Poprzez zabawę dzieci odkrywały, jak ważny jest nawyk picia wody oraz dbanie o własne środowisko.

Kolorowały  poszczególne postaci oraz plakat – udostępniony przez Organizatora. Przy planszach edukacyjnych omawiały znaczenie wody dla organizmów żywych oraz sposoby wykorzystania jej  zasobów w codziennym życiu  w tym  także dla celów przemysłowych. Poznały ilość zawartości wody w organizmie oraz dowiedziały się, że woda dla organizmu jest  dostarczana w różnych artykułach spożywczych. Najważniejszym źródłem nawodnienia powinna być naturalna woda bez żadnych dodatków. Wykonywały „Kropelkową Piramidę Żywieniową”, w której nadrzędne miejsce zajmuje naturalna woda- stanowiąca istotny element zdrowej diety. Dzieci degustowały naturalnej wody:  „Zdrojek na zdrowie!” – dostarczonej przez Organizatora, a następnie wykonywały z nakrętek po butelce pracę plastyczno-techniczną: „Moja kropelka wody”.Poznały  cykl obiegu wody w przyrodzie. Zobaczyły również w jaki sposób można uzyskać czystą wodę, poprzez wykonanie prostego filtra z waty, kamyczków, żwirku, piasku, plastikowej butelki.

Poznały stany skupienia wody- badając jej właściwości fizyczne, sposoby racjonalnego korzystania z zasobów wodnych poprzez jej oszczędzanie.

Klasyfikowały obrazki na zachowania proekologiczne przedstawiające oszczędzanie wody i te na których woda nie jest oszczędzana. Brały aktywny udział w doświadczeniach i eksperymentach, min: „Co rozpuszcza się w wodzie, a co nie?”, „Co pływa, a co tonie?” „Wędrująca woda”, „Kolorowe smugi” – formułując wnioski i spostrzeżenia z przeprowadzonych doświadczeń.

Poznały na przykładzie słonia, jakie zastosowanie ma trąba zwierzęcia, próbując napić się wody jak słoń poprzez papierowe słomki – imitujące jego trąbę.

Wykonywały pracę plastyczną: „Mój kubek”, który ozdabiały  według własnego pomysłu materiałami zdobniczymi. Tworzyły  także „Recyklingowe obrazki”, gdzie wtórnie wykorzystywały zużyte materiały (tj. rolki po ręcznikach papierowych, plastikowe butelki, folie bąbelkowe itp.) odciskając na kartkach zamoczone w farbie przedmioty. Rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe, słuchowe, układały puzzle obrazkowe związane z wodą. Uczestniczyły w zabawach i konkurencjach sprawnościowo-zręcznościowych, m.in.: „ bieg slalomem z wodą”.

 

Dzieci rozmawiały o zachowaniach proekologicznych wobec naszej planety, poznały zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia powietrza oraz dobre praktyki w zakresie dbania o jego czystość, poprzez analizę obrazków. Segregowały odpady do odpowiednio oznaczonych kolorami pojemników.