Czego się uczymy
WRZESIEŃ
Tematyka:
- Witamy po wakacjach!
- Wokół nas.
- Nasze pasje, nasze bziki.
- Jesień w naszej okolicy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
Tydzień I. Witamy po wakacjach!
- poznanie emocji towarzyszących w życiu codziennym, próby nazywania przeżywanego uczucia, wspomaganie dziecka w umiejętności wyrażania emocji
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i pamięci, kształcenia reagowania na zadawane pytania i sygnały, nabywanie umiejętności współpracy w grupie
- tworzenie kolekcji elementów wspólnych i osobistych, nabywanie umiejętności odróżniania elementów obrazka, uwrażliwianie na pojęcie własności
- zaznajomienie z nazwami: przyroda i kącik przyrodniczy, rozwijanie poczucia jedności z przyrodą, budowanie poczucia sprawstwa
- aktywizacja do działań plastycznych, nabywanie uważności podczas słuchania poleceń, obserwacja przebiegu zabaw i dopasowanie swojego postępowania do oczekiwań grupy
Tydzień II. Wokół nas
- poznanie zasad grupowych, rozwijanie umiejętności koncentracji, rozumienie potrzeby wdrażania zasad grupowych
- poznanie pracowników przedszkola, nabywanie szacunku do osób poprzez używanie zwrotów grzecznościowych, wdrażanie do integrowania się z pracownikami przedszkola
- segregowanie zabawek, rozróżnianie elementów podobnych i nie, zgodna współpraca w grupie
- poznanie łazienki jako wspólnej części całej grupy; kształtowanie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami; tworzenie sytuacji do eksperymentowania
- czynne działania plastyczne, kształcenie umiejętności manipulowania elementami, nabywanie śmiałości w zabawie
Tydzień III. Nasze pasje, nasze bziki
- zapoznanie ze słowem pasja, nabywanie rozumienia swoich potrzeb, odczuwanie przyjemności z możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami
- poszerzanie zasobu słów, kształcenie prawidłowego wypowiadania się, nabywanie pewności siebie
- nabywanie umiejętności przeliczania elementów; kształcenie prawidłowego nazewnictwa, rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej
- zapoznanie z rasą psa: jamnikiem, utrwalanie potrzeby dbania o pupila, kształtowanie cierpliwości
- pobudzanie muzycznej inwencji twórczej, nabywanie poczucia odpowiedzialności, wdrażanie o dbania o wspólne zabawki
Tydzień IV. Jesień w naszej okolicy
- poznawanie oznak jesieni, kształtowanie wrażliwości na elementy przyrody, szanowanie uczuć własnych oraz innych osób
- poznanie jesiennego owocu: jabłka, rozwijanie słownika czynnego, zachęcanie do wykorzystania owoców w zabawie
- rozumienie pojęcia przejście dla pieszych – zebra, nabywanie umiejętności odpowiedniego zachowania się na przejściu dla pieszych, wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego
- poszerzanie wiedzy na temat jesiennych owoców, aktywizacja zmysłów, budowanie poczucia umiejętności manipulowania materiałem
- zapoznanie z muzyką klasyczną, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne rodzaje muzyki
Wierszyk miesiąca:
Jestem sobie mały miś.
Bawię się w przedszkolu dziś.
Mam dwa uszka do słuchania,
Rączki dwie do pomagania,
Buźkę co mówi cichutko,
Nogi co chodzą wolniutko.
Teraz dotknę kolan dwóch,
Taki jestem Misiu – Zuch!
Piosenka miesiąca:
1. Do przedszkola idzie maluch, tup, tup, tup, tup,
wszyscy dziś malucha chwalą, tup, tup, tup, tup.
2. Zna wierszyki i piosenki, la, la, la, la,
zawsze chodzi uśmiechnięty, la, la, la, la.
3. Podskakują razem dzieci, hop, hop, hop, hop,
bo tu bawią sie najlepiej, hop, hop, hop, hop.