Przedszkole Miejskie nr 7 współpracuje
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Sosnowcu
ul. Białostocka 17
41-219 Sosnowiec tel. (32) 263 30 34
(Wizyty są bezpłatne, można umawiać się telefonicznie)
W naszym przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i ich rodziców. Dzieci są diagnozowane w roku szkolnym, w celu rozpoznania ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu udzielają specjaliści i nauczyciele. Pomoc ta organizowana jest w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
- Pedagog specjalny/Terapeuta pedagogiczny – mgr Monika Wilk
- Psycholog – mgr Anna Styś-Wiśniewska
- Logopeda – mgr Angelika Wójcik
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
Dla dziecka przejawiającego trudności w określonej sferze rozwojowej:
- nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem,
- prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
- stosowanie różnych metod pracy
- stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
- indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
- przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
- planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym – stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
- współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka posiadającego opinię z poradni:
- realizacja zaleceń zawartych w opinii – nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem
- prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
- stosowanie różnych metod pracy,
- stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć,
- indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej),
- przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
- współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem,
- zgłoszenie dziecka do psychologa z poradni opiekującego się przedszkolem,
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka posiadającego orzeczenie z poradni:
- realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych wymaga dodatkowych, udokumentowanych kwalifikacji,
- o terminie i czasie trwania zajęć specjalistycznych rodzice informowani są na piśmie,
- efekty terapii uzależnione są od: stopnia zaburzeń i dysfunkcji dziecka, jego motywacji i zaangażowania oraz współpracy z rodzicami,
- o zakończeniu terapii decyduje specjalista w porozumieniu z dyrektorem przedszkola,
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka uzdolnionego:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie ciekawych zajęć, tworzenie kącików zainteresowań,udział w konkursach i zawodach,
- dostarczanie wiedzy na temat zróżnicowanych form wyrażania siebie,
- stwarzanie okazji do niekonwencjonalnego zastosowania własnych umiejętności zdolności, sytuacji wymagających twórczego myślenia,
- pomocy dziecku w przygotowaniu i udziale w konkursach, przeglądach,
- ustaleniu wspólnych kierunków działań.