Czego się uczymy
WRZESIEŃ
- „W moim przedszkolu”
- „Moja miejscowość”
- „Ja, ty i środowisko”
- „Dary jesieni”
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
-Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
– Poznanie topografii przedszkola.
– Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
-Stosowanie podstawowych zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.
– Wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach porządkowych, samoobsługowych, higienicznych.
– Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
– Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, przestrzenią do zabawy; równe traktowanie wszystkich kolegów.
– Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
– Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
– Poznanie pracy policjanta, stomatologa, lekarza– atrybuty zawodów.
– Opanowanie umiejętności prawidłowego mycia rąk
– Poznanie budowy własnego ciała, podawanie nazw poszczególnych części ciała, szczegółów twarzy.
– Nazywanie stanów emocjonalnych; rozpoznawanie ich na podstawie mimiki.
– Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
– Rozwijanie słownika czynnego o nazwy atrybutów w zawodach osób pracujących w przedszkolu, policjanta, lekarza, dentysty oraz nazw owoców i warzyw
– Kształtowanie umiejętności nazywania owoców krajowych i zagranicznych.
– Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
– Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
– Wdrażanie do posługiwanie się pojęciami oznaczającymi cechy przedmiotów – kolor, wielkość, przeznaczenie.
– Kształcenie umiejętności porównywania, klasyfikowania, szeregowania, układania i kontynuowania prostych rytmów.
– Rozwijanie orientacji przestrzennej- określanie położenia elementów w przestrzeni.
– Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
– Rozpoznawanie i nazywania elementów na podstawie definicji-rozwiązywania zagadek.
– Układanie krótkich zdań na podany temat.
– Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
– Nauka piosenek i pląsów.
– Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Wiersz: „Zawsze uważam”
Zawsze idę i przechodzę
po bezpiecznej dla mnie drodze.
Światła, znaki oraz pasy wyznaczają moje trasy.
Stoję zawsze na czerwonym.
Idę śmiało na zielonym.
Nie ma świateł?- Szukam miejsc,
gdzie bezpiecznie można przejść.
Piosenka: „Ogórek wąsaty”
I .Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
Tu ruda marchewka tam strączek,
Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
A w kącie ogórek wąsaty.
Ref: Ogórek, ogórek, ogórek,
Zielony ma garniturek
I czapkę i sandały,
Zielony, zielony jest cały.
II. Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie,
Deszczowa pogoda przychodzi,
Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmurki,
I deszczem podlewa ogórki.