Czego się uczymy
STYCZEŃ
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
– Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: „p”, „y”, „b” w wyrazach.
– Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – przeliczanie sylab w wyrazach.
– Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: „parasol”, „lody”, „balon”.
– Rozwijanie umiejętności językowych – tworzenie wypowiedzi poprawnych pod względem logicznymi gramatycznym.
– Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
– Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
– Poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów służących do odmierzania czasu.
– Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas porządkowania zdarzeń w historyjkach obrazkowych.
– Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
– Kształtowanie myślenia matematycznego – wprowadzenie liczebnika 4, 5 w trzech aspektach.
– Kształtowanie myślenia logicznego, poprzez kodowanie i dekodowanie cech, umiejętności odczytywania symboli.
– Utrwalenie poznanych figur geometrycznych.
– Budzenie zainteresowania życiem ludzi i zwierząt w innych strefach klimatycznych.
– Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: „ mors”, „foka”, „ kra”, „woda”, „narty”, „sanki”, „zegary”.
– Zapoznanie z pracą przewodnika turystycznego.
– Wdrażanie do okazywania szacunku innym ludziom, szczególnie osobom starszym.
– Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
– Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
– Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy oraz samodzielności w nakładaniu ubrań – wierzchnich.
– Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
– Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku, poszerzanie wiedzy na temat charakterystycznych cech pór roku.
– Budzenie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi zachodzącymi w przyrodzie – poznanie stanów skupienia wody: śnieg, lód, para wodna.
– Kształtowanie logicznego myślenia podczas obserwacji doświadczenia i formułowania wniosków.
– Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno – rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
– Rozwijanie umiejętności interpretowania utworu muzycznego za pomocą ruchu, kształtowanie poczucia rytmu.
– Kształtowanie sprawności fizycznej.
– Doskonalenie umiejętności wokalnych, tanecznych dzieci.
– Doskonalenie sprawności manualnych poprzez zabawy plastyczne i grafomotoryczne.
Wiersz: „Co robią zimą dni tygodnia?” – Teresa Fiutowska
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek- zjeżdża na sankach.
Wtorek- lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma
Piątek jedzie na ślizgawce
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.
Piosenka : „Pory roku” sł. St. Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
- Cztery pory ma rok cały,
każda inna oczywiście.
Zima w śnieg, wiosna w kwiatach,
lato w słońcu, jesień w liściach.
Ref: Wiosna, lato, jesień, zima,
cztery pory rok nasz ma.
Każda różne zna zabawy,
każda w co innego gra.
- Wiosna lubi rower, piłkę,
lato, łódki i kajaki.
Jesień rolki, hulajnogi,
zima narty, łyżwy,sanki.