CELE OGÓLNE:
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie pamięci ruchowej
- wpływanie na harmonijny rozwój przez usprawnianie całego ciała
- doskonalenie i harmonizowanie ruchów
- wdrażanie do estetyki i celowości ruchów
- wpływanie na lateralizację
- kształtowanie poczucia rytmu
- umuzykalnianie
- uwrażliwienie na różne rodzaje muzyki
- uświadomienie istnienia przestrzeni, kształtowanie orientacji przestrzennej i ruchowej
- uczenie dzielenia przestrzeni z innymi
- wdrażanie do zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
- wyzwalanie ekspresji ruchowej
- budzenie zaufania i współpracy grupowej
- kształtowanie wrażliwości estetycznej
- rozwijanie indywidualnych zdolności
- czerpanie radości i satysfakcji z ruchu do muzyki i rezultatów działania
- budowanie wiary we własne siły i poczucia własnej wartości
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- kształtuje i odczuwa większą świadomość swojego ciała
- zaspokaja naturalną potrzebę ruchu
- posiada koordynacje wzrokowo-ruchową
- posiada pamięć ruchową
- odtwarza kroki i figury układów choreograficznych
- odczuwa pozytywny wpływ ruchu na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu
- udoskonala i harmonizuje ruchy
- dba o estetykę ruchów i odczuwa ich celowość
- posiada poczucie rytmu
- dopasowuje ruch do charakteru muzyki i porusza się zgodnie z rytmem
- jest muzykalne
- poznaje różne rodzaje muzyki
- odczuwa piękno i harmonie utworów muzycznych
- ma świadomość istnienia przestrzeni, posiada orientacje przestrzenną i ruchową
- potrafi dzielić przestrzeń z innymi
- zgodnie współdziała w grupie rówieśniczej
- wyzwala w sobie ekspresję ruchową
- współdziała w zespole w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu
- ma zaufanie współpracując w grupie
- posiada wrażliwość estetyczną
- rozwija indywidualne zdolności i zainteresowania
- czerpie radość i satysfakcję z ruchu do muzyki i rezultatów działania
- posiada wiarę we własne siły i poczucie własnej wartości
METODY: (według M. Kwiatowskiej)
- metody odtwórcze: zabawy naśladowcze, ścisła, zadaniowa
- metody twórcze: elementy metody prób i błędów
- słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje
- czynne: metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń
- percepcyjne: metoda obserwacji i pokazu
- elementy metody R. Labana i E. J. Dalcroze 'a
- elementy technik relaksacyjnych
FORMY PRACY:
Indywidualna, zespołowa,
WARUNKI REALIZACJI:
Kółko adresowane jest do dzieci w wieku przedszkolnym 4-5 letnich. Zajęcia odbywają się systematycznie raz w tygodniu z uwzględnieniem poziomu trudności i umiejętności dzieci.
TREŚCI PROGRAMOWE:
- Podstawowe wiadomości o muzyce.
- uwrażliwienie na muzykę
- kształtowanie wyobraźni muzycznej
- zapoznanie z budową utworu muzycznego
- zapoznanie z wartościami nutowymi
- skojarzenia muzyczne
- Rytmika E. J. Dalcroze’ a.
- taktowanie wg Dalcroze’ a
- akcentowanie poszczególnych wartości nutowych
- ćwiczenia i zabawy rytmiczne
- zabawy ruchowe z rytmem
- Podstawowe wiadomości nt. ruchu do muzyki.
- rozgrzewka i jej rola dla kondycji fizycznej
- nauka krótkich sekwencji ruchowych
- ćwiczenie pamięci ruchowej
- interpretacja ruchowa muzyki
- techniki relaksacyjne
- ekspresja ruchowa do muzyki
- aktywne słuchanie muzyki
- opowieść ruchowa do muzyki
- gimnastyka do muzyki: aerobic
- swobodny ruch do muzyki
- Taniec formą ruchu do muzyki.
- zapoznanie z wiadomościami nt. różnych rodzajów tańców: klasycznym, ludowym, charakterystycznym, regionalnym, integracyjnym, towarzyskim, nowoczesnym, współczesnym i historycznym
- taniec z rekwizytem
TEMATYKA:
Wrzesień / Październik / Listopad / Grudzień
- integracja grupy
- ośmielanie dzieci i zachęcanie do czynnego udziału w zajęciach
- zapoznanie z umiejętnościami dzieci
- wprowadzenie rozgrzewki w ruchu do muzyki
- uświadomienie roli rozgrzewki dla kondycji fizycznej
- ćwiczenia rytmiczne
- wykorzystanie metody naśladowczej w nauce krótkich sekwencji ruchowych
- uwrażliwienie na muzykę
- nauka interpretacji ruchowej muzyki
- techniki relaksacyjne
Styczeń / Luty / Marzec
- ekspresja ruchowa do muzyki
- aktywne słuchanie muzyki
- opowieści ruchowe do muzyki
- zabawy w skojarzenia muzyczne
- tańce integracyjne
- zabawy ruchowe z rytmem
- zapoznanie z wiadomościami o tańcu i jego rodzajach
- ćwiczenia rytmiczne (w dalszym ciągu)
- ćwiczenie pamięci ruchowej w nauce sekwencji ruchowych
- gimnastyka do muzyki: aerobic
- techniki relaksacyjne (w dalszym ciągu)
- zapoznanie z różnymi tańcami: charakterystyczny, towarzyski, ludowy (nauka wybranego tańca z wymienionych)
Kwiecień / Maj / Czerwiec
- swobodny ruch do muzyki
- taniec z rekwizytem
- zapoznanie z różnymi tańcami: nowoczesny, współczesny, historyczny, irlandzki
- nauka wybranego tańca z wymienionych
- techniki relaksacyjne
- podsumowanie pracy na zajęciach „Rytm – Radosny Ruch do Muzyki”