1 października 2021 Magdalena Prusaczyk

CELE OGÓLNE:

  • kształtowanie świadomości własnego ciała
  • zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie pamięci ruchowej
  • wpływanie na harmonijny rozwój przez usprawnianie całego ciała
  • doskonalenie i harmonizowanie ruchów
  • wdrażanie do estetyki i celowości ruchów
  • wpływanie na lateralizację
  • kształtowanie poczucia rytmu
  • umuzykalnianie
  • uwrażliwienie na różne rodzaje muzyki
  • uświadomienie istnienia przestrzeni, kształtowanie orientacji przestrzennej i ruchowej
  • uczenie dzielenia przestrzeni z innymi
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
  • wyzwalanie ekspresji ruchowej
  • budzenie zaufania i współpracy grupowej
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej
  • rozwijanie indywidualnych zdolności
  • czerpanie radości i satysfakcji z ruchu do muzyki i rezultatów działania
  • budowanie wiary we własne siły i poczucia własnej wartości

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Dziecko:

  • kształtuje i odczuwa większą świadomość swojego ciała
  • zaspokaja naturalną potrzebę ruchu
  • posiada koordynacje wzrokowo-ruchową
  • posiada pamięć ruchową
  • odtwarza kroki i figury układów choreograficznych
  • odczuwa pozytywny wpływ ruchu na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu
  • udoskonala i harmonizuje ruchy
  • dba o estetykę ruchów i odczuwa ich celowość
  • posiada poczucie rytmu
  • dopasowuje ruch do charakteru muzyki i porusza się zgodnie z rytmem
  • jest muzykalne
  • poznaje różne rodzaje muzyki
  • odczuwa piękno i harmonie utworów muzycznych
  • ma świadomość istnienia przestrzeni, posiada orientacje przestrzenną i ruchową
  • potrafi dzielić przestrzeń z innymi
  • zgodnie współdziała w grupie rówieśniczej
  • wyzwala w sobie ekspresję ruchową
  • współdziała w zespole w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu
  • ma zaufanie współpracując w grupie
  • posiada wrażliwość estetyczną
  • rozwija indywidualne zdolności i zainteresowania
  • czerpie radość i satysfakcję z ruchu do muzyki i rezultatów działania
  • posiada wiarę we własne siły i poczucie własnej wartości

METODY: (według M. Kwiatowskiej)

  • metody odtwórcze: zabawy naśladowcze, ścisła, zadaniowa
  • metody twórcze: elementy metody prób i błędów
  • słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje
  • czynne: metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń
  • percepcyjne: metoda obserwacji i pokazu
  • elementy metody R. Labana i E. J. Dalcroze 'a
  • elementy technik relaksacyjnych

FORMY PRACY:

Indywidualna, zespołowa,

WARUNKI REALIZACJI:

Kółko adresowane jest do dzieci w wieku przedszkolnym 4-5 letnich. Zajęcia odbywają się systematycznie raz w tygodniu z uwzględnieniem poziomu trudności i umiejętności dzieci.

TREŚCI PROGRAMOWE:

  1. Podstawowe wiadomości o muzyce.
  • uwrażliwienie na muzykę
  • kształtowanie wyobraźni muzycznej
  • zapoznanie z budową utworu muzycznego
  • zapoznanie z wartościami nutowymi
  • skojarzenia muzyczne
  1. Rytmika E. J. Dalcroze’ a.
  • taktowanie wg Dalcroze’ a
  • akcentowanie poszczególnych wartości nutowych
  • ćwiczenia i zabawy rytmiczne
  • zabawy ruchowe z rytmem
  1. Podstawowe wiadomości nt. ruchu do muzyki.
  • rozgrzewka i jej rola dla kondycji fizycznej
  • nauka krótkich sekwencji ruchowych
  • ćwiczenie pamięci ruchowej
  • interpretacja ruchowa muzyki
  • techniki relaksacyjne
  • ekspresja ruchowa do muzyki
  • aktywne słuchanie muzyki
  • opowieść ruchowa do muzyki
  • gimnastyka do muzyki: aerobic
  • swobodny ruch do muzyki
  1. Taniec formą ruchu do muzyki.
  • zapoznanie z wiadomościami nt. różnych rodzajów tańców: klasycznym, ludowym, charakterystycznym, regionalnym, integracyjnym, towarzyskim, nowoczesnym, współczesnym i historycznym
  • taniec z rekwizytem

TEMATYKA:

Wrzesień / Październik / Listopad / Grudzień

 

  • integracja grupy
  • ośmielanie dzieci i zachęcanie do czynnego udziału w zajęciach
  • zapoznanie z umiejętnościami dzieci
  • wprowadzenie rozgrzewki w ruchu do muzyki
  • uświadomienie roli rozgrzewki dla kondycji fizycznej
  • ćwiczenia rytmiczne
  • wykorzystanie metody naśladowczej w nauce krótkich sekwencji ruchowych
  • uwrażliwienie na muzykę
  • nauka interpretacji ruchowej muzyki
  • techniki relaksacyjne

Styczeń / Luty / Marzec

  • ekspresja ruchowa do muzyki
  • aktywne słuchanie muzyki
  • opowieści ruchowe do muzyki
  • zabawy w skojarzenia muzyczne
  • tańce integracyjne
  • zabawy ruchowe z rytmem
  • zapoznanie z wiadomościami o tańcu i jego rodzajach
  • ćwiczenia rytmiczne (w dalszym ciągu)
  • ćwiczenie pamięci ruchowej w nauce sekwencji ruchowych
  • gimnastyka do muzyki: aerobic
  • techniki relaksacyjne (w dalszym ciągu)
  • zapoznanie z różnymi tańcami: charakterystyczny, towarzyski, ludowy (nauka wybranego tańca z wymienionych)

Kwiecień / Maj / Czerwiec

  • swobodny ruch do muzyki
  • taniec z rekwizytem
  • zapoznanie z różnymi tańcami: nowoczesny, współczesny, historyczny, irlandzki
  • nauka wybranego tańca z wymienionych
  • techniki relaksacyjne
  • podsumowanie pracy na zajęciach „Rytm – Radosny Ruch do Muzyki”