Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu

Mali Einsteini W Świecie Nauki

Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu

Mali Einsteini W Świecie Nauki

PROGRAM ZAJĘĆ DODATKOWYCH

„Mali Einsteini w świecie nauki”

w grupie Motylki na rok 2025/2026

 

Opracowanie i realizacja: Dagmara Chudecka 

  1. Program jest odpowiedzią na ciekawość dzieci dotyczącą otaczającego ich świata. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że dzieci wykazują duże zainteresowanie otaczającym je światem i chęcią badania go, odkrywania i dociekania.
  2. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym.
  3. Zajęcia tego typu stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania. Przyczyniają się również do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka.
  4. Chociaż niektóre eksperymenty wydają się nam zbyt trudne, bo związane  z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza  i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie stają się inspiracją  i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
  5. Zabawa wg W. Okonia jest: „działaniem swobodnym, wykonywanym dla własnej przyjemności, a opartym na udziale wyobraźni, tworzącej nowa rzeczywistość”. Dziecko z własnej woli podejmuje działalność, aby zaspokoić potrzebę poznawania otoczenia. W trakcie zabawy badawczej dziecko odkrywa nieznane mu dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk.
  6. Zabawa badawcza jest działaniem swobodnym, spontanicznym, gdyż dziecko podejmuje ją z własnej woli, aby zaspokoić potrzeby poznawcze. Jest działaniem bezinteresownym, dla dziecka najważniejsze jest samo działanie, a korzyścią może być zaspokojenie potrzeby poznawczej.
  7. Czas w zabawie badawczej jest ściśle uwarunkowany zjawiskiem, które dziecko bada, a rodzaj badanego zjawiska określa teren zabawy. W zabawie uwidacznia się też cecha powtarzalności. Dziecko nie tylko powtarza,  i zapamiętuje określone czynności, lecz także zdobyte doświadczenia wykorzystuje w innych sytuacjach. Badaniu, obserwacji i odkrywaniu właściwości rzeczy i zjawisk towarzyszy napięcie, które dostarcza dziecku różnorodnych przeżyć: zadowolenia, satysfakcji, radości z tego, że coś poznało, odkryło, doszło do jakiegoś wniosku.
  8. Ten ładunek pozytywnych emocji, jakie niesie ze sobą zabawa badawcza, sprawia, że ma ona ogromny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka.