Przedszkole Miejskie nr 7 w Sosnowcu
Narodowy Program Czytelnictwa
NASZE PRZEDSZKOLE REALIZUJE
NARODOWY PROGRAM CZYTELNICTWA
To program rządowy, mający na celu wspieranie czytelnictwa w Polsce, a jego celem było zwiększenie dostępu do książek i promowanie kultury czytelniczej.
Cel programu to:
- Wzrost czytelnictwa w Polsce.
- Wspieranie i rozwijanie czytelniczych postaw wśród dzieci i młodzieży.
- Wzmacnianie roli bibliotek przedszkolnych jako centrów kultury.
- Zwiększenie dostępności książek w różnych formatach.
Kluczowe obszary wsparcia:
- Wsparcie dla szkół i placówek wychowania przedszkolnego na zakup książek będących nowościami wydawniczymi.
- Dofinansowanie inicjatyw promujących czytelnictwo wśród dzieci.
Rozwój czytelnictwa w przedszkolu opiera się na codziennym kontakcie z książką, wzbogacaniu bibliotek, organizowaniu spotkań autorskich, konkursów, teatrzyków oraz warsztatów plastycznych i manualnych inspirowanych literaturą, a także na zaangażowaniu rodziców poprzez wspólne czytanie i tworzenie własnych bajek.
Działania te mają na celu rozwijanie wyobraźni, słownictwa, koncentracjii wyobraźni, a także kształtowanie nawyku czytelnictwa od najmłodszych lat.
Kluczowe działania w naszym przedszkolu to m.in.:
- Codzienne czytanie:Regularne czytanie bajek i wierszy przez nauczycieli, a także zapraszanie rodziców, seniorów i autorów do wspólnego czytania.
- Wzbogacanie biblioteczki:Dbanie o atrakcyjne księgozbiory, tworzenie i modernizowanie kącików książek w salach.
- Spotkania i akcje czytelnicze:
- Spotkania z autorami:Zapraszanie pisarzy i ilustratorów literatury dziecięcej, co inspiruje dzieci do kontaktu z książką.
- Akcje ogólnopolskie:Uczestnictwo w programach takich jak: „Z Brzechwą i Tuwimem przez cały rok” i „W krainie uczuć – bajkoterapia z autorskimi opowieściami dla przedszkolaków”.
- Działalność innowacyjna: „Bajka dobra na wszystko czyli Terapeutyczna moc bajek” autorstwa nauczyciela przedszkola
- Obchody Dnia Książki:Świętowanie wydarzeń literackich, np. Dnia Postaci z Bajek.
- Działania interaktywne:
- Teatrzyki:Inscenizacje bajek i baśni w wykonaniu dzieci lub z udziałem nauczycieli i rodziców.
- Konkursy i quizy:Organizowanie konkursów plastyczno-literackich, np. na temat bohaterów bajek, oraz quizów wiedzy o przeczytanych książkach.
- Prace plastyczne i manualne:Tworzenie ilustracji do usłyszanych utworów, lepienie, malowanie.
- Wędrujące księgi:Wspólne tworzenie przez dzieci i rodziców kronik z wymyślonymi bajkami i ilustracjami.
- Współpraca z rodzicami i biblioteką miejską:
- Pedagogizacja rodziców:Spotkania i artykuły informujące 0 znaczeniu czytania dla rozwoju dziecka.
- Wypożyczanie książek:Zachęcanie do wypożyczania książek do domu i wspólnego czytania.
Cele naszych działań to:
- Rozwój emocjonalny i społeczny: kształtowanie postaw, rozróżnianie dobra i zła, budowanie poczucia wartości.
- Rozwój intelektualny: wzbogacanie słownictwa, rozwijanie pamięci, koncentracji i logicznego myślenia.
- Rozwój wyobraźni: rozbudzanie kreatywności, która jest wspierana przez kontakt z literaturą.
- Kształtowanie nawyków: wczesne zainteresowanie książką jako trwały nawyk zdobywania wiedzy i doskonałą formą rozrywki.
