27 września 2021 Magdalena Prusaczyk

Temat: ,,Teatr małego przedszkolaka”

Prowadząca: Dagmara Łodczyk

Grupa: 4-5 latki „Motylki”    

Cele główne:

  • Rozbudzanie kreatywności i swobodnej ekspresji teatralnej.
  • Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej.
  • Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego.
  • Rozwijanie uzdolnień twórczych i zainteresowań teatrem.
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim.
  • Wzbogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną.
  • Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimik i ruchu.
  • Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym.
  • Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym.
  • Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny.
  • Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
  • Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka.
  • Zapoznawanie dzieci z różnymi formami teatralnymi.
  • Zachęcanie do udziału w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci.
  • Doskonalenie pamięci potrzebnej do opanowania tekstów ról w przygotowanych przedstawieniach.
  • Udział w grach i zabawach parateatralnych wyzwalających aktywność ruchową i pantomimiczną dzieci.
  • Wyrabianie odwagi i śmiałości.
  • Kształtowanie postawy aktywnego spędzania czasu i nawiązywania serdecznych i kulturalnych kontaktów rówieśniczych.
  • Oswajanie ze sceną: odpowiednie zwrócenie do publiczności, dykcja, siła głosu.
  • Metody pracy z dziećmi:
  1. Metody czynne:
  • Metoda samodzielnych,
  • Metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania,
  • Metoda ćwiczeń utrwalających.
  1. Metody percepcyjne:
  • Metoda obserwacji i pokazu,
  1. Metody słowne:
  • Swobodna rozmowa,
  • Dialog,
  • Opis,
  • Pogadanka,
  • Słuchanie czytanych baśni, legend, bajek,
  • Opowiadanie treści utworów.
  1. Metody aktywizujące:
  • Drama,
  • Pantomima,
  • Pedagogika zabawy,
  • Gry i zabawy integracyjne,
  • Aktywność ruchowa

Formy pracy:

Główną formą stosowaną podczas zajęć będzie praca w zespole. Osiąganiu założonych celów posłużą też inne, bardziej szczegółowe formy, takie jak:

  • Zabawy naśladowcze,
  • Zabawy tematyczne,
  • Zabawy z elementem dramy i pantomimy,
  • Improwizacja,
  • Inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni,
  • Udział dzieci w spektaklach i widowiskach teatralnych,
  • Ćwiczenia dykcji, mimiki, ruchowe,
  • Śpiew, gra aktorska, prace plastyczne (projektowanie i udział w tworzeniu scenografii, kostiumów, zaproszeń, plakatów, itp.).

Sposób realizacji programu:

Program realizowany będzie 1 raz w miesiącu po 60 minut przy wykorzystaniu różnych form i metod pracy (drugi czwartek miesiąca od 13 do 14).

 Ewaluacja:

  • Rozmowy z dziećmi ( po zajęciach, przedstawieniach ), podczas których ocenią swoją pracę, wskażą pozytywne elementy oraz błędy i niedociągnięcia a następnie ustalą możliwości poprawy.
  • Zbieranie opinii widzów ( nauczycieli, rodziców, innych dzieci ) – pozytywne opinie umożliwią dzieciom przeżycie sukcesu a negatywne zmobilizują je do pracy.
  • Wystawki fotograficzne, dzięki którym grupa zaobserwuje dorobek swojej pracy.

Plan działań obejmuje organizację następujących przedstawień:

  • „W zdrowym ciele – zdrowy duch”
  • „Narodziny Motylka”
  • „Pożegnanie przedszkola”