Temat: ,,Teatr małego przedszkolaka”
Prowadząca: Dagmara Łodczyk
Grupa: 4-5 latki „Motylki”
Cele główne:
- Rozbudzanie kreatywności i swobodnej ekspresji teatralnej.
- Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej.
- Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego.
- Rozwijanie uzdolnień twórczych i zainteresowań teatrem.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim.
- Wzbogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną.
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimik i ruchu.
- Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym.
- Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym.
- Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny.
- Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
- Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka.
- Zapoznawanie dzieci z różnymi formami teatralnymi.
- Zachęcanie do udziału w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci.
- Doskonalenie pamięci potrzebnej do opanowania tekstów ról w przygotowanych przedstawieniach.
- Udział w grach i zabawach parateatralnych wyzwalających aktywność ruchową i pantomimiczną dzieci.
- Wyrabianie odwagi i śmiałości.
- Kształtowanie postawy aktywnego spędzania czasu i nawiązywania serdecznych i kulturalnych kontaktów rówieśniczych.
- Oswajanie ze sceną: odpowiednie zwrócenie do publiczności, dykcja, siła głosu.
- Metody pracy z dziećmi:
- Metody czynne:
- Metoda samodzielnych,
- Metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania,
- Metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody percepcyjne:
- Metoda obserwacji i pokazu,
- Metody słowne:
- Swobodna rozmowa,
- Dialog,
- Opis,
- Pogadanka,
- Słuchanie czytanych baśni, legend, bajek,
- Opowiadanie treści utworów.
- Metody aktywizujące:
- Drama,
- Pantomima,
- Pedagogika zabawy,
- Gry i zabawy integracyjne,
- Aktywność ruchowa
Formy pracy:
Główną formą stosowaną podczas zajęć będzie praca w zespole. Osiąganiu założonych celów posłużą też inne, bardziej szczegółowe formy, takie jak:
- Zabawy naśladowcze,
- Zabawy tematyczne,
- Zabawy z elementem dramy i pantomimy,
- Improwizacja,
- Inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni,
- Udział dzieci w spektaklach i widowiskach teatralnych,
- Ćwiczenia dykcji, mimiki, ruchowe,
- Śpiew, gra aktorska, prace plastyczne (projektowanie i udział w tworzeniu scenografii, kostiumów, zaproszeń, plakatów, itp.).
Sposób realizacji programu:
Program realizowany będzie 1 raz w miesiącu po 60 minut przy wykorzystaniu różnych form i metod pracy (drugi czwartek miesiąca od 13 do 14).
Ewaluacja:
- Rozmowy z dziećmi ( po zajęciach, przedstawieniach ), podczas których ocenią swoją pracę, wskażą pozytywne elementy oraz błędy i niedociągnięcia a następnie ustalą możliwości poprawy.
- Zbieranie opinii widzów ( nauczycieli, rodziców, innych dzieci ) – pozytywne opinie umożliwią dzieciom przeżycie sukcesu a negatywne zmobilizują je do pracy.
- Wystawki fotograficzne, dzięki którym grupa zaobserwuje dorobek swojej pracy.
Plan działań obejmuje organizację następujących przedstawień:
- „W zdrowym ciele – zdrowy duch”
- „Narodziny Motylka”
- „Pożegnanie przedszkola”