7 października 2025 Magdalena Prusaczyk

Przedszkolny rytm tematów opiera się w dużej mierze na upływającym czasie i kalendarzu, a więc na zmieniających się porach roku i aktualnych świętach. Wszystko po to, by dziecięce poznawanie świata zakotwiczone było w sytuacjach bliskich dziecku i przez nie zauważanych. Cóż bardziej przemawia do dzieci niż spadające z drzew kasztany, kolory przebarwiających się liści, obfitość jesiennych owoców i warzyw, widok skaczącej w parku wiewiórki!   W minionych trzech tygodniach poświęciliśmy czas na przyglądaniu się jesiennej przyrodzie. Dowiedzieliśmy się na jakie kolory Pani Jesień maluje liście. Uczyliśmy się rozpoznawać liście dębu , klonu, kasztanowca oraz poznaliśmy owoce tych drzew (kasztany, żołędzie, noski). Zaczęliśmy od piosenki „Dary jesieni”, zabaw „Kolorowe listki”, „Gdzie rosną owoce i warzywa?”. Mieliśmy też czas na obserwowanie zmieniającej się przyrody podczas spaceru do grodu przedszkolnego oraz poszerzanie wiadomości na temat wartości odżywczych owoców. Znaleźliśmy też czas na temat związany z bezpieczeństwem w ruchu drogowym – dzieci zapoznały się z wyglądem i przeznaczeniem sygnalizatora świetlnego i poznały podstawowe zasady obowiązujące pieszych. Rozmawialiśmy o zwierzętach mieszkających w lasach i parkach – dzieci zdobyły wiedzę na temat środowiska życia jeży, ( film edukacyjny) wiewiórki, poznały ciekawostki na temat wyglądu, życia i odżywiania się dzików, słuchały ich głosów, oglądały ilustracje przedstawiające sarnę, wiewiórkę, lisa, jelenia, niedźwiedzia, wilka. Dzieci poszerzały swoją wiedzę przyrodniczą podczas zabaw klasyfikacyjnych, zdobywały umiejętności matematyczne, utrwalały kolory podstawowe. Segregowaliśmy jesienne liście, tworzyliśmy jesienne zbiory. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Jesienne liście” – malowanie, „Jeż” – wyklejanie z części, „Jesienne drzewa”- malowanie paluszkami, „Sygnalizator świetlny”- wyklejanie plasteliną, uczyliśmy się kolorować, a także podjęliśmy próbę cięcia nożyczkami- „makaroniki”.

W dniach  27.09 – 03.10 obchodziliśmy ogólnopolski „Tydzień bez przemocy”. Dzieci poznały sposoby radzenia sobie z emocjami, określały zachowania życzliwe i nieżyczliwe. Na podstawie opowiadania „O jeżyku Roro” wykonały  zbiorowa pracę plastyczną „ Serduszko z listków”. Uświadomiły sobie, że niektóre zachowania mogą ranić innych. Utrwalały Kodeks grupy, poznawały prawa dziecka.