27 października 2025 Magdalena Prusaczyk

Jesień to niewątpliwie urokliwa pora roku pełna pięknych barw i zapachów, ale niestety równie często kojarząca się z wilgocią, mgłą, deszczem i wiatrem. A przecież taka pogoda też może być bardzo inspirująca! Dla przedszkolaków to dobry pretekst, by poznawać zjawiska atmosferyczne i ich symbole graficzne, utrwalać umiejętność dostosowania ubrania do pogody, obserwować otaczający nas świat (na przykład chmury). Służyły temu zabawy „Jakie są zjawiska pogodowe?”, „Wiatr, deszcz, słońce”, „Co mówi do nas wiatr?”, „Symbole pogody”. Dzieci rozwiązywały zagadki słowne związane z pogodą, wykonywały ćwiczenia oddechowe „Chmury na wietrze” i artykulacyjne „A deszcz kapie kap, kap, kap”, obserwowały eksperyment „Czarujemy deszcz”, odgadywały zagadki słuchowe „Dźwięki przyrody”, a także śpiewały piosenkę „Zła pogoda”” i grały na instrumentach perkusyjnych, tworząc „Muzykę pogody”.

Przedszkolaki pogłębiały swoją wiedzę matematyczną – zapoznały się z wyglądem koła, doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 5 ze wskazywaniem i klasyfikowania, ćwiczyły percepcję wzrokową. Umiejętności te rozwijały za pomocą zabaw „O kształcie koła”, „Traf do koła”, „Układanki z kół”, „Spacer po kole”.

Poruszyliśmy także tematykę jesienno-zdrowotną – dzieci słuchały opowiadania W. Widłaka „Zupa” o zaletach jedzenia warzyw, brały udział w zabawach „Gotujemy zdrową zupę”, „Robimy zdrowy sok”, „Dbamy o zdrowie”, „Warzywne rytmy”. Służyło to poszerzaniu wiadomości dotyczących zdrowego trybu życia, zachęcaniu do jedzenia warzyw i kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych. Zastanawialiśmy się też, co robić w sytuacji, gdy już zachorujemy – dzieci brały udział w zabawie „U lekarza” i rozmowie „Kto dba o nasze zdrowie i czego potrzebuje?”, zapoznając się z zawodem lekarza i jego atrybutami. Rozmawialiśmy też o zawodzie kucharza (zabawy „Tylko kucharz!”, „Co robi kucharz?”), zwiedzaliśmy kuchnię przedszkolną. Dzieci poznały niektóre przybory kuchenne, wysłuchały opowieści Pani kucharki.

Po raz pierwszy wybraliśmy się do POK- u na przedstawienie teatralne: „Królewna Śnieżka”. Dzieci poznały zasady zachowania się w teatrze, z zainteresowaniem oglądały bajkę, spontanicznie reagowały na wydarzenia na scenie.

Mimo coraz bardziej jesiennej pogody systematycznie wychodzimy na dwór, pamiętając oczywiście o odpowiednim ubraniu, a także ćwicząc umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania, utrzymywania porządku w szatni i sprawnego ustawiania się na sygnał zbiórki.

W minionych tygodniach urodziny w grupie obchodził Timur i Amelka. Dzieci uczyły się składać życzenia, wykonywały prezenty (serduszka) dla jubilatów, odśpiewały tradycyjne sto lat, a jubilaci obdarowali  dzieci słodkościami.

Zadania dla Rodziców:

  • wdrażamy dzieci do samodzielności ubieranie , rozbieranie ( zakładanie bucików),
  • doskonalenie techniki cięcia nożyczkami.
  • ćwiczenia w przeliczaniu ze wskazywaniem w zakresie 5.
  • zwracanie uwagi na poprawne trzymanie łyżki, widelca oraz prawidłowy chwyt kredki