27 października 2025 Dagmara Chudecka

Za nami kolejny tydzień o tematyce jesienno-zdrowotnej – dzieci słuchały opowiadania W. Widłaka „Zupa” o zaletach jedzenia warzyw, brały udział w zabawach „Gotujemy zdrową zupę”, „Robimy zdrowy sok”, „Dbamy o zdrowie”, „Warzywne rytmy”. Służyło to poszerzaniu wiadomości dotyczących zdrowego trybu życia, zachęcaniu do jedzenia warzyw i kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych. Zastanawialiśmy się też, co robić w sytuacji, gdy już zachorujemy – dzieci brały udział w zabawie „U lekarza” i rozmowie „Kto dba o nasze zdrowie i czego potrzebuje?”, zapoznając się z zawodem lekarza i jego atrybutami. Rozmawialiśmy też o zawodzie kucharza (zabawy „Tylko kucharz!”, „Co robi kucharz?”), a także o nietypowym święcie – Międzynarodowym Dniu Marchewki. Z tego powodu dzieci poznawały ciekawostki na temat marchwi, uczestniczyły w zabawach „Marchewki na talerz, marchewki na grządkę”, „Małe i duże marchewki”, wykonały też pracę plastyczno-techniczną „Koszyk warzyw”. Mimo coraz bardziej jesiennej pogody systematycznie wychodzimy na dwór, pamiętając oczywiście o odpowiednim ubraniu, a także ćwicząc umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania, utrzymywania porządku w szatni i sprawnego ustawiania się na sygnał zbiórki. Trenujemy w ten sposób przed wyzwaniem, jakim niewątpliwie będzie wychodzenie na dwór zimą! Dzieci zapoznały się z nową literą „T” oraz poznały cyfrę „3”.

„Motylki” w następnym tygodniu zajęły się bardzo ważnym tematem – oswajaniem potworów, stworów, smoków i innych bajkowych postaci! Oczywiście miało to swoje poważne uzasadnienie – chodziło o rozwijanie umiejętności rozpoznawania elementów fikcyjnych i rzeczywistych, poszerzanie wiadomości na temat odczuwanych emocji, rozbudzanie zainteresowania światem baśni i bajek, rozwijanie wyobraźni i kreatywności. Dzieci słuchały wiersza „Strasz mnie”, poznały piosenkę „Kto się boi smoka?”, wykonały pracę plastyczną „Niestraszny potwór” i wzięły udział w zabawie „Parada duszków”. Odbyła się poważna rozmowa „Czego się boimy?”, dzieci brały udział w zabawach „Wesoła lub wystraszona buźka”, „Nie boimy się smoka”, „Elfy na balu”, „Dzień elfa”. Zabawa logopedyczna „Elfy sprzątają swój domek” pozwoliła na ćwiczenia narządów mowy, a zabawy muzyczne „Smoki grają na pianinie” i „Tańczące duszki” rozwijały dziecięcą wrażliwość muzyczną i poczucie rytmu.          „Potworny” tydzień pozwolił nam też na rozwijanie umiejętności matematycznych – poznanie liczebników porządkowych, liczenie na konkretach, rozwijanie logicznego myślenia, a także zrozumienie, czym są pieniądze i skąd się biorą – służyły temu zabawy „Liczymy głowy smoka”, „Która głowa jest…?”, „Domek dla smoka”, „Skąd rodzice mają pieniądze?”. Dzieci zapoznały się z nową literą „E” oraz poznały cyfrę „4”.