24 marca 2025 Dagmara Chudecka

Grupa „Motylki”w minionych tygodniach rozmawiała na temat zwiastunów wiosny, w tym pierwszych wiosennych kwiatów- wykonując farbami malownicze krokusy oraz bazie-„kotki”.
Poznała znaczenie przysłowia: „W marcu jak w garncu”- odczytując symbole charakterystyczne dla marcowej pogody. Uczestniczyła w zabawie z elementami kodowania, poprzez odczytywanie wiosennych symboli na obrazkach i układania ich zgodnie z oznaczeniami przedstawionymi na planszy za pomocą strzałek kierunkowych.
„Motylki”zamieniły się w ogrodników wykonując wiosenne prace w kąciku przyrody, poprzez założenie zielonych hodowli roślin. Zaznajomione zostały z czynnikami warunkującymi ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz sposobami zakładania hodowli, tj. w ziemi i w wodzie. Do przygotowanych doniczek z ziemią dzieci wysiewały nasiona rzeżuchy, owsa, fasoli. Aby lepiej zaobserwować wzrost roślin (zwłaszcza korzeni) w słoiku na gazie założyły hodowlę fasoli. Sadziły także cebulę oraz wykonywały pracę plastyczno-techniczną: „Cebula w doniczce”. Dla oznaczenia roślin przygotowane zostały etykiety z ich nazewnictwem. Poprzez założenie zielonych hodowli roślin „mali ogrodnicy” wyrabiają nawyk dbania o rośliny, poprzez prowadzenie systematycznych prac pielęgnacyjnych, poznając ich wymagania i potrzeby, a także uczą się szacunku do przyrody.
Został rozstrzygnięty rodzinny konkurs plastyczny: „Skarpetkowy Stworek”, w którym I miejsce zajęła Róża B., III miejsce – Miłosz F., a wyróżnienie otrzymała Anastazja Z. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

W Grupie Biedronki miniony tydzień obfitował w wiele wydarzeń. Poznaliśmy literki C,c oraz J,j. Rozmawialiśmy o witaminach i ich znaczeniu dla zdrowia. Bawiliśmy się w czytanie sylabami i coraz lepiej nam to wychodzi. Poznaliśmy cyfrę 8. Bawiliśmy się w tworzenie zbiorów. Układaliśmy jajka w gniazdach, gdzie kukułka ciągle je podrzucała. Dodawaliśmy , porównywaliśmy , dokonując zapisu graficznego działań z użyciem znaków matematycznych „+,=, <,>. Poznawaliśmy zwiastuny wiosny: pierwsze kwiaty wiosenne: krokus, przebiśnieg, pierwiosnek, zawilec, sasanka oraz to, że są pod ochroną. Wzbogaciliśmy swoja wiedzę na temat ptaków wracających do kraju: bociany, skowronki słowiki, kosy, czajki, rudziki jaskółki, wilgi. Poznawaliśmy ich wygląd, gniazda jakie budują oraz rozpoznawaliśmy ich odgłosy. Utrwaliliśmy wiedzę na temat marcowej pogody, jej kapryśność i zmienność. Wyjaśniliśmy przysłowie „ W marcu jak w garncu”Poprzez uczestnictwo w warsztatach przyrodniczych poznaliśmy cykl rozwojowy żaby. Braliśmy udział w wesołych zabawach plastycznych, delektowaliśmy się zieloną wata cukrową.Oczywiście nie zapomnieliśmy o Powitaniu Wiosny. Udaliśmy się na spacer ze śpiewem i kolorowymi kwiatami na spotkanie z nią, poszukując jej oznak. Założyliśmy w sali wiosenny ogródek: sadziliśmy cebulki kwiatów, wysialiśmy nasionka pietruszki oraz założyliśmy hodowlę fasoli w słoiczkach z wodą. Poznaliśmy warunki potrzebne do rozwoju roślin. Będziemy go pielęgnować i obserwować wzrost roślin. Teraz na pewno już wiosna z nami pozostanie.
Miło nam poinformawać, iż Amelia zajęła I miejsce w konkursie plastycznym: Światowy dzień kota organizowanym przez PM 12.
Natomiast w przedszkolnym konkursie rodzinnym „Skarpetkowy stworek” I miejsce zajęła Emilka, II miejsce Zosia oraz Lena, III miejsce Łucja. Wyróżnienia Kornelia, Tomek, Liliana, Miłosz G.
Serdecznie gratulujemy!

Wiosna to czas prac ogrodniczych. „Misie” w minionych tygodniach rozmawiały o zadaniach jakie ogrodnik musi wykonać by cieszyć się pięknym ogrodem. Stefan – bohater poniedziałkowego opowiadania „Wiosenny ogródek” – zaprosił Ulę na swoją działkę. Dziewczynka dziwiła się, co można cały dzień robić w ogródku. Grzebać się w ziemi? Jednak budząca się do życia przyroda i wiosenne kwiaty zaciekawiły ją i zachwyciły. Z dumą pomogła sadzić do doniczek małe nasionka aksamitek. Dzieci wraz z Ulą dowiedziały się, jakie prace ogrodnicze wykonuje się wiosną. Podczas zabaw „Wiosenne rośliny ogrodowe”, „Cebule i cebulki”, „Rośliny” rozpoznawały wygląd i przeznaczenie sprzętów ogrodniczych, np. łopaty, grabi i konewki. Znacznie poszerzyły słownictwo: dowiedziały się, że cebula to warzywo, rośliny mogą wyrastać z cebulek, a także że kwiaty cebulowe sadzimy, a nasiona siejemy. Poznały wiosenne kwiaty. Podczas spaceru po okolicy z okazji Pierwszego Dnia Kalendarzowej Wiosny szukaliśmy wiosennych kwiatów i innych oznak budzącej się do życia przyrody. W ramach edukacji matematycznej dzieci porównywały długości, np. łodyg niektórych roślin, używały słów określających długość i wysokość przedmiotów (długi, krótki), układały elementy w kolejności od najkrótszego do najdłuższego. W zabawach matematycznych „Rabatki z kwiatami” i „Ile kwiatów na rabatce?” odtwarzały układy przedmiotów według podanych reguł, określały położenie w przestrzeni, doskonaliły umiejętność przeliczania i porównywały liczebność zbiorów. Natomiast w ramach innowacji pedagogicznej uczestniczyły w sensorycznych wiosennych zajęciach, „Misie” wykonały też wiele prac plastycznych.