17 czerwca 2025 Dagmara Chudecka

Za nami długo wyczekiwane w przedszkolu święto – Dzień Dziecka! W minionym tygodniu rozmawialiśmy więc w „Misiach” o dzieciach, ale także o wartości, jaką jest tolerancja wobec różnic wśród ludzi.  Zależało nam, aby propagować u dzieci postawę otwartości i zaciekawienia wobec ludzi wokół, bez szybkiego oceniania motywów ich postępowania. Sytuacja z naszego poniedziałkowego opowiadania „Różni, lecz tacy sami” ma miejsce często w każdym przedszkolu. Pani powiedziała dzieciom, że do grupy będzie uczęszczał nowy chłopiec z innego kraju i nie mówi on po polsku. Dzieci z niecierpliwością czekały na chłopca. Pierwsze spotkanie było miłe, ale też wzbudziło ciekowość odmienności: „A dlaczego wyglądasz inaczej niż my?”. Takie dziecięce pytania są czymś naturalnym. Dziecko nie ocenia i nie ma złych intencji. Spokojna rozmowa z panią Anią – nauczycielką Uli i Stefana –spowodowała, że zaczęły przyglądać się sobie z ciekawością i dostrzegły różnice: okazało się, że Mateusz ma jasne włosy, Basia czarne, a Stefan brązowe. Pani wytłumaczyła, że tak po prostu jest i nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, aby razem dobrze się bawić. Małe dzieci postawy akceptacji odmienności wyglądu i zachowania innych ludzi uczą się poprzez naśladowanie postaw osób im bliskich, bohaterów utworów literackich i codzienne zabawy tematyczne. Rozmawiałyśmy z dziećmi na temat ich praw, ale również obowiązków. Warto bowiem od najmłodszych lat uświadamiać dziecku, że ma nie tylko przywileje, ale też powinności wobec innych. W tym tygodniu nie zabrakło też zabaw matematycznych, językowych i plastycznych oraz zabaw ruchowych na świeżym powietrzu. Tydzień zakończyliśmy relaksem połączonym ze słuchaniem utworu muzyki klasycznej „Badinerie” z „Suity orkiestrowej” A. Corellego. Następny tydzień w „Misiach” rozpoczął się opowiadaniem pt. „Wycieczka”. Przedszkolaki z opowiadania wyruszyły na upragniony wyjazd. Pani Ania na nudę, która ich ogarnęła w czasie długiej podróży, zaproponowała grę w liczenie mijanych zielonych samochodów. Czekanie na swoją kolej wypowiedzi, wykonania zadania, mycia rąk, wyjścia do ogrodu, długa jazda autokarem na wycieczkę są dla dziecka trudne – wywołują zniecierpliwienie. Aby ułatwić mu nabywanie umiejętności związanych z oczekiwaniem, warto przybliżać cel, dla którego to robi, wartości, jakie za tym stoją, pomóc w takim organizowaniu bieżących aktywności, aby mijający czas stał się przyjemny i w miarę możliwości produktywny. „Misie” po kilku miesiącach pobytu w przedszkolu wiedzą, że nie zawsze można natychmiast otrzymać to, czego się chce, i cierpliwie trzeba czekać na swoją kolej. Opowiadanie było też okazją do poznania zasad bezpiecznego zachowania się w środkach komunikacji. Dużo czasu w tym tygodniu poświęciliśmy na zabawy dotyczące środków transportu. Nie zabrakło też zabaw językowych, matematycznych, konstrukcyjnych oraz „ciekawostek na dywanie” – tym razem o kolibrze i helikopterze. W następnych tygodniach skupiliśmy się na czekających nas wakacyjnych przygodach. Z tematem tym związana jest odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo. Dzieci poznały zagrożenia wynikające z zabaw w miejscach niedozwolonych, np. w pobliżu ulicy, wchodzenia do zbiorników wodnych bez opieki dorosłych i inne. Korzystając z letniej pogody ostatnie dni roku szkolnego obfitowały w zabawy na świeżym powietrzu.W konkursie „Wazon pełen miłości” organizowanym przez Niepubliczne Przedszkole „Akademia Pana Kleksa” Antoni N. zdobył wyróżnienie. W tym samym konkursie brała udział Polina.

Grupa: „ Motylki” w minionych tygodniach uczestniczyła w zabawach integracyjnych
z wykorzystaniem chusty Klanza oraz w zabawach z elementami kodowania: „Zakodowana trasa- lato”, gdzie przy pomocy strzałek kierunkowych odczytywała przedstawione symbole na obrazkach.
Wykonywała prace manualne: „Łódka”, „Lody” i „Słoneczko” z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Brała udział w ćwiczeniach dla mięśni stóp, poprzez rysowanie kredkami obiema stopami naprzemiennie oraz rysowanie palcami stopy po dywanie.
Dzieci korzystając z ładnej pogody przebywały  na powietrzu, uczestnicząc  w zabawach z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych. Na zakończenie pobytu w przedszkolu „Motylki” otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz upominki od rodziców.